Saturday 9 June 2012

Segmen Menambahkan Bilangan Follower dan Viewers

#Segmen Blogger

Mungkin pernah atau jarang sekali segmen ini dijalankan. Segmen ini terbuka semua blogger-blogger termasuk yang newbies.  Tiada hadiah atau habuan khas bagi segmen ini.  Tiada agenda tersembunyi empunya blog.  Asas-asas segmen ini untuk menambah rangkaian sesama blogger melalui pautan, follower termasuk di facebook dan twitter.  PK sekadar hanya menjadi HOS bagi segmen ini.  Secara khususnya segmen ini mengutamakan "win win situation" dan saling bertukar-tukar pandangan.

Kaedah-kaedah segmen ini adalah seperti berikut:

1. Membuat pautan atau blogroll di blog
2. Menjadi Follower blog
3. Menjadi follower di facebook page, group dan twitter

Semua blog yang menyertai segmen ini akan dipautkan di blogroll dan  netwokblog dan twitterfeed apps.  Apa yang peserta segmen ini akan dapat?  Mungkin ramai blogger terutama newbies tidak mengetahui kaedah-kaedah ini bagi memudahkan perkongsian laman sosial secara autofeed.  Dalam masa yang sama akan menambahkan bilangan pengunjung blog masing-masing.  Mungkin jarang dibincangkan kerana mungkin kita tidak bertanya atau kita tidak diberitahu.  Jangan salahfaham, PK pun bukannya blogger hebat tapi ingin berkongsi.

Syarat-syarat utama, peserta mestilah mempunyai
1. Blogroll di side bar blog masing-masing (wajib)
2. Akaun facebook termasuk fan page dan group (admin)- kalau tiada, sila adakan
3. Akaun twitter
4. Networkedblogs dan twitterfeed apps (kalau tak ada atau tak tau boleh bertanya di ruangan komen atau di group "Chatting Blogger")

Bagi memudahkan sekiranya ada pertanyaan, peserta dikehendakki menyertai facebook group Chatting Blogger (tidak dibenarkan posting entry di group ini, hanya untuk perbincangan sahaja) 

Langkah Pertama
1. Bagi link anda diruangan komen entry ini
2. Buat pautan blog ini di blog anda (akan dipautkan semula)
3. Jadi Follower blog, facebook page, networkedblogs dan twitter blog ini (akan di follow semula)
4. Request join facebook group "Chatting Blogger" dan Corat Coret Blogger

Langkah-langkah selanjutnya, akan dibincangkan di facebook group "Chatting Blogger".  Sila hebahkan kepada rakan-rakan mengenai segmen ini.  Senarai peserta akan di update dari masa ke semasa.

Selepas ini segmen ini akan diletakan di page blog ini dibawah Segmen Blogger.

2 comments: