Monday 30 April 2012

WAJIB BACA: Hikmah Disebalik Bersih 3.0 (Part 1)


Bersih 3.0 adalah berbeza dengan versi-versi Bersih sebelum ini.  Bersih 3.0 ada agenda yang tersendiri.  Asas utama adalah untuk mendapat sokongan dan simpati rakyat.  Sebagaimana Perhimpunan Bersih 2007 sebelum Pilihanraya ke 12 2008, impak sokongan rakyat sungguh mengujakan pemimpin-pemimpin Pembangkang sehinggakan boleh menawan hampir 5 buah negeri disamping menafikan 2/3 majoriti kerusi Parlimen BN.

Memang jelas sekali pada masa itu, tsunami 2008 memang tidak dijangka. Kejayaan pembangkang dilihat terletak kepada Perhimpunan Bersih 2007 dan masalah dalaman UMNO/BN itu sendiri.  PK percaya Pembangkang melihat Perhimpunan Bersih 2007 sebagai faktor besar dan utama yang menyumbang kemenangan kerusi DUN dan Parlimen.  Perhimpunan Bersih 2007 telah mewujudkan momentum luarbiasa terhadap sokongan dan simpati rakyat kepada pembangkang.  Sememangnya, Pembangkang juga terkejut dengan kemenangan besar dalam seharah tersebut.

Bersih 3.0 telah melakarkan sejarahnya yang tersendiri.  Allah Maha Kaya dan Maha Mengetahui.  Bersih 3.0 telah gagal mendapat momentum sokongan dan simpati rakyat kepada Pembangkang.  Memang tidak dinafikan, jumlah peserta bersih 3.0 hampir mencecah puluhan ribu orang, namun itu bukanlah petunjuk bagi mewakili sokongan rakyat Malaysia keseluruhannya yang sekitar 25 juta orang.

Allah Maha Kaya dan Maha Mengetahui.  Jangkaan pembangkang supaya Bersih 3.0 mendatangkan impak sokongan besar kepada pembangkang, meleset sama sekali.  Bersih 3.0 telah menempelak Pembangkang secara terus.  Persediaan rapi PDRM dengan rakaman-rakaman video dan gambar, jelas sekali menunjukkan agenda jahat pembangkang kepada rakyat.  Bersih 3.0 gagal untuk mendapat sokongan dan simpati rakyat.  Sebaliknya membongkar banyak rahsia dan agenda tersembunyi pemimpin-pemimpin pembangkang hingga diketahui semua rakyat Malaysia.

Bersambung...

No comments:

Post a Comment