Tuesday 26 June 2012

Empat bangunan tinggi diiktiraf terbaik


INDAH...Menara Absolute  di Mississauga, Kanada dipilih sebagai bangunan tinggi terbaik di benua Amerika.
INDAH...Menara Absolute di Mississauga, Kanada dipilih sebagai bangunan tinggi terbaik di benua Amerika.
CANGGIH...Menara Al Bahar di Abu Dhabi diiktiraf sebagai bangunan tinggi paling inovatif di dunia.
CANGGIH...Menara Al Bahar di Abu Dhabi diiktiraf sebagai bangunan tinggi paling inovatif di dunia.
LONDON: Bangunan pencakar langit di Kanada, Qatar, Australia dan Itali dinamakan sebagai bangunan tinggi terbaik di dunia pada tahun ini oleh Majlis Bangunan Tinggi dan Penempatan Bandar (CTBUH).
Empat pemenang mewakili benua itu termasuk Menara Absolute di Mississauga, Kanada (Amerika), 1 Bligh Street, Sydney, Australia (Asia dan Australia), Palazzo Lombardia, Milan, Itali (Eropah) dan Menara Doha /BurjQatar, Doha, Qatar (Timur Tengah dan Afrika).


Menara Al Bahar di Abu Dhabi memenangi anugerah inovasi pertama CTBUH untuk projek hebat skrin pelindung mentari kawalan komputernya.

Sementara Palazzo Lombardia adalah bangunan tinggi pertama di Itali yang mendapat pengiktirafan CTBUH, 1 Bligh pula menjadi bangunan pertama di Australia yang memperoleh penghargaan. Bilangan menara lebih tinggi daripada 200 meter disiapkan pada tahun lalu yang direkodkan adalah 88 berbanding 32 pada 2005. Sebanyak 96 lagi dijangka siap pada tahun ini.


Pemenang keseluruhan untuk “Bangunan Tinggi Terbaik di Seluruh Dunia” akan dinamakan pada majlis makan malam dan upacara Anugerah Tahunan ke-11 CTBUH di Institut Teknonogi Illinois pada 18 Oktober depan.



Anugerah Bangunan Tinggi Terbaik CTBUH adalah kajian bebas projek terbaru, diadili oleh panel eksekutif industri itu. Projek diiktiraf berdasarkan sumbangan luar biasa bagi kemajuan bangunan tinggi dan persekitaran bandar serta pencapaian mapan pada tahap terbesar.

Tahun ini Lembaga Pemegang Amanah CTBUH turut menganugerahkan Anugerah Pencapaian Sepanjang Hayat Lynn S Beedle kepada Helmut Jahn, arkitek yang dikenali dengan rekaan ringkas dan elegannya.


Majlis itu menerima 78 penyertaan dari seluruh dunia untuk anugerah Bangunan Tinggi Terbaik. Majoriti penyertaan adalah dari Asia, disusuli oleh Timur Tengah.

Bilangan penyertaan dari benua Amerika terus menurun, menunjukkan kesan kemelesetan global, baru-baru ini. Pemenang dan finalis adakan dipaparkan dalam Buku Anugerah CTBUH, yang diterbitkan bersama oleh penerbit utama dunia dan diedarkan ke seluruh dunia setiap tahun. - DM

Harian Metro

No comments:

Post a Comment