Thursday 28 June 2012

PANAS: Hubungan seks Dibawah Umur



SINGAPURA: Seorang ahli perniagaan Singapura yang terkenal semalam mengaku bersalah mengadakan hubungan seks dengan pelacur di bawah umur.

Howard Shaw, 41, cucu kepada ahli perniagaan perfileman Runme Shaw dan bekas aktivis alam sekitar, didakwa April lalu kerana melanggan pelacur berusia 17 tahun pada Oktober 2010. 


Pelacuran dibenarkan di Singapura tetapi 48 lelaki dalam usia 20-an hingga lewat 40-an, telah didakwa di bawah undang-undang 2008 yang menjadikan ia sebagai jenayah melanggan pelacur wanita di bawah umur 18 tahun. 

Senarai itu termasuk ahli perniagaan, penjawat awam dan pegawai beruniform dan hukuman maksimum adalah tujuh tahun penjara dan denda.



“Saya mengaku bersalah, tuan,” Howardmemberitahu hakim See Kee Oon di Mahkamah Daerah.



Peguamnya, Harpreet Singh Nehal berkata, Shaw perlu menerima hukuman ringan kerana dia membuat kesilapan “jujur dan munasabah berkenaan umur gadis itu.” 

Harpreet berkata, “Dalam prinsip undang-undang, seseorang yang melakukan sesuatu kesalahan jujur dan munasabah tidak dianggap mempunyai niat jenayah. Undang-undang menganggap beliau sebagai tidak boleh disalahkan secara mental.” 

Howard yang berkahwin dengan bekas peserta ratu cantik, mempunyai dua orang anak perempuan hasil daripada perkahwinan yang pertama, merupakan lelaki keempat dijatuhkan hukuman kerana mengadakan hubungan seks dengan pelacur yang sama. 

Kesnya akan didengar sekali lagi lewat bulan depan. 

Perkhidmatan pelacuran itu diiklankan dalam satu laman web yang tidak berfungsi kini dan namanya tidak boleh disiarkan kerana masih di bawh umur ketika kesalahan itu dilakukan. 

Bekas pengetua sekolah rendah yang mengaku bersalah atas kesalahan sama telah dijatuhkan hukuman sembilan minggu penjara. 

Lima warga asing juga didakwa melakukan hubungan seks dengannya, antaranya adalah Juerg Buergin, expatriat dari Switzerland yang bekerja dengan syarikat perbankan gergasi UBS. - Straits Times

No comments:

Post a Comment